Continuando a voltas co centeo, o seguinte paso sería levalo
á eira para a malla. Para transportalo desde a leira nos carros interviñan dúas
persoas, unha para botar os mollos ao carro, e o outro, arriba, para colocalos;
mentres para o primeiro valía calquera de mediana forza, o que estaba no carro
debía ter certa técnica e experiencia, para ir suxeitando os mollos uns con
outros de maneira que a carga non se torcese cara a un lado, o que podía
provocar que o carro envorcase. Os carros íanse descargando na eira, superficie
que se ía a converter no centro de operacións. Nunha esquina facíase a meda o
mesmo día que se traían os mollos da leira. Estes íanse amoreando
horizontalmente, coas espigas cara a dentro, en círculos superpostos. As medas
só as sabían facer ben os medadores, que, de xeonllos encima dos mollos, íanos
agarrando un por un e apertándoos contra o anterior, ata conseguir esa morea
con forma aproximada de palloza: un pé circular que ía ancheando cara arriba e un tellado cónico.
Podía elevarse ata os cinco ou seis metros; agora ben, tanto a anchura como a
altura variaban segundo houbese moita ou pouca colleita; por iso, o bo medador
debía ser tamén bo calculador, de modo que ao terminar non lle sobrasen nin,
sobre todo, lle faltasen, mollos. A meda tiña que quedar rematada de maneira
que non lle puidese entrar a auga da choiva, por iso no pé colocábanse os
mollos en horizontal, pero na parte superior ían cada vez máis inclinados, ata
terminar na cúpula case verticais. Ben observado, isto parecíase á construción
dunha casa, en que o primeiro que había que ter en conta era que non caese nin
deixase calar a auga, pero logo tamén se valoraba o feito de amontoar o cereal
con certa arte, ou sexa, con simetría e esvelteza.
Na miña casa, o que viña facer a nosa meda era sempre o
señor Pepe do Pedro, un home pouco maior que o meu pai, algo duro de oído e moi
pacífico. O da xordeira creaba problemas, porque sempre había que berrarlle
desde abaixo cando preguntaba algo, e, aínda así, non todas as veces un quedaba
seguro de que se decatara; o do carácter acougado, con todo, era unha gran
vantaxe: nunca protestaba por nada, ata cando algún monllo lle batía con forza
nas costas ou na cara.
O medador era o verdadeiro artífice da meda. Pero non
podemos deixar de mencionar ao que lle daba as gavelas. Ao principio isto non
era difícil, pero conforme o montón subía, facíase máis duro lanzalas; cando se
estaba chegando á cúspide, ás veces non había ninguén que lograse facelas
chegar ata alí desde o chan, polo que era preciso facelo desde un carro ou unha
escada. Isto facíano un ou dous, quen colaboraban así mesmo en dar información
ao que estaba arriba sobre as gavelas que faltaban, para ver se conviña empezar
xa a pechar (poñer o colmo ou dicirlle se sobresaían moito algunhas gavelas ou
se se inclinaba cara a algún lado...).
Unha das miñas ilusións de neno era subir á meda cando esta
empezaba a alcanzar certa altura. Podíase axudar algo estando arriba, achegando
os mollos ao medador, pero para min isto era, sobre todo, un xogo, sentíame
alto, estaba por encima das casas...
O señor Pepe, unha vez concluída a súa obra, descendía por unha escada, e, no chan, daba unha volta ao redor observándoa e comentando co meu pai e os outros axudantes algúns pormenores: se saíra lixeiramente torta ou se quizais calcularan mal e sobraran máis monllos da conta.
Se había centeo e trigo, podían poñerse as colleitas ou ben
en dúas medas ou ben na mesma, en senllas capas.
En calquera caso, a partir de mediados de xullo, en cada
eira habería polo menos unha meda ergueita, apuntando como frecha cara ao ceo,
e simbolizando o froito de moitos traballos. Unha ou dúas semanas máis tarde,
aparecería a máquina de mallar, que co seu zunido característico nos indicaría
que era preciso empezar outra actividade na que traballarían en equipo todos os
veciños, para separar o grao da palla, pero aproveitando ambas cousas.
A malla era un traballo comunitario; asistía unha persoa das
casas que tiñan pouca colleita, e, se esta era maior, dous ou ata tres: en
total, entre quince e vinte persoas de Eirexe e Vilariño formaban ese conxunto
de malladores que durante unha semana, normalmente de agosto, facía as mallas.
A máquina era bastante rudimentaria, pero, segundo
recordaban sempre os da xeración dos nosos pais, supoñía xa un adianto respecto
de aqueles tempos en que tiñan que mallar os cereais a golpe de pau. O equipo
estaba composto pola máquina propiamente dita, que separaba o gran da palla ao
ir pasando os mollos por un cilindro que viraba a gran velocidade, e o motor,
que había que acender cunha manivela, e que transmitía o movemento ao cilindro
da máquina mediante unha polea. Cada un destes elementos dispoñía xa dun carro
apropiado para transportalo, así que tan pronto como se acababa a malla na casa
dun veciño, tería que vir o da seguinte, con dúas xugadas, para levar o motor e
a máquina á súa eira. A continuación asentábanse ambos artefactos no lugar máis
idóneo para traballar, e á distancia conveniente para que non se soltase a
polea; isto era labor dos maquinistas (o dono da máquina e un axudante), que se
encargaban ademais, turnándose, de meter os mollos á máquina. Antes de poñer o
motor en marcha, había que encher de auga un gran depósito que tiña para a
refrixeración, de aquí a escena habitual das mulleres carrexando caldeiros de
auga dalgunha fonte próxima. En todas estas tarefas preparatorias tardábase
bastante tempo. Por fin, xa a xente ía situándose nos distintos postos, e
botábase o motor a andar. Esta cadea de traballadores tiña a súa orixe no que
subía á cima da meda para ir botando abaixo os mollos; outro recollíaos e poñíaos sobre o taboleiro da
máquina, onde, subidos a unha estada, traballaban o que cortaba o atadallo de
palla dos feixes,
o que abría estes para que a palla entrase esparexida, e o
maquinista que introducía a palla á máquina. (Un dos comentarios frecuentes era
dicir que aquel metía moita ou pouca palla, porque, segundo a cantidade, todo o
resto do persoal se movería máis ou menos a présa). A partir de aquí, por unha
banda da máquina, envolto entre anacos de espigas e outras sementes, saía o
gran, que unhas mulleres ían arrastrando cara á superficie libre de eira para
que outras compañeiras limpasen o máis gordo desa sucidade (o caño) envolvente
con ramas longas de bídalo chamadas cañadeiras; logo, outras cargaban ese gran,
aínda non de todo limpo, en cestas e levábano ao hórreo. A palla seguía un
camiño distinto, e un home cunha galleta íaa desviando a uns moricos; aquí recollíana
as mulleres en feixes debaixo do brazo e íana depositando nunha corda sostida
por dous homes, un dos cales, cando consideraba que xa tiña unha cantidade suficiente
para as súas forzas, levantábaa, axudado polo seu compañeiro, e levábaa ata o
palleiro, ao que tería que subir por unha escada, poñendo, sen dúbida, a proba
o seu equilibrio, pois ao ir suxeitando a palla sobre os ombreiros coas dúas
mans, non podía agarrarse.
Cando xa pararan os zumbidos do motor, aínda quedaban
detalles de acabado, como coller un feixe grande de palla e atalo pola parte
das espigas, ben apertado, para suxeitar o palleiro, cravándoo na cúspide cun
pau longo. A confección deste penacho, chamado curuto, encomendábase ás
mulleres, quen sempre o adornaban con ramas de loureiro e flores, a modo de
remate da obra.
A imaxe da malla, contemplada un pouco de lonxe,
asemellábase á dun formigueiro; un rebumbio de persoas no medio dunha gran
poeira e dun ruído bastante alto: os que traballaban preto da máquina, para
comunicarse oralmente, debían dar fortes berros. A xente acababa cansada,
suorenta, con moitas arganas cravadas nas roupas, igual que na sega, e cheos de
po ata pola cabeza ou na pañoleta que moitos levaban como protección.
Nos intermedios, mentres se cambiaba a máquina de eira,
aproveitábase para sacudirse o po, refrescarse tomando un pouco de auga, falar
un intre, chancearse (dicíndolle, por exemplo, a un a pouca carga de palla que
era capaz de levar, comentando os máis novos o guapa que era tal moza), contar
chistes, etc. A malla convertíase nun momento de contacto social importante,
dentro da vida máis ben individualizada das aldeas.
Os nenos non participabamos no traballo, pero si no
espectáculo. Para nós o día da malla significaba diversión, correteando ao
redor de eira, oíndo os contos dos maiores ou vendo todo o que pasaba.
Había unha trasnada que nos gustaba moito. Consistía en coller,
cando xa se terminara a malla nunha eira, e a xente estaba por alí descansando,
un eixe de madeira con dúas rodas que utilizaban para transportar o motor, e
lanzalo por detrás cara a algúns que estivesen sentados, sen que se desen
conta, para logo gritarlles: Eh!, eeh!, e que, ao mirar cara atrás, tivesen que fuxir
correndo para non ser atropelados.
(As fotografías de Jesús Faílde Oro corresponden a unha
malla realizada en Friufe (Merlín - Agolada) nos anos 60. As catro seguintes
son de Ton van Vliet, tres delas pertencen á malla na casa de
Clemente Blanco e Estrella en Agolada, no barrio "Carqueixa". As tres últimas son de Raúl Torreiro Sarandeses, obtidas nunha malla en A Costa -
Ferreiroa, nos anos 60).
Ningún comentario:
Publicar un comentario